Private: E-koolitus KOOSTÖÖVALMIS MEESKOND
About Lesson

Soomlane ja eestlane lähevad sauna. Poole tunni pärast ütleb soomlane: “Küll on kuum!” Eestlane: “Te soomlased räägite liiga palju.” Jah, eestlase endassetõmbunud olemuse kulul visatakse nalja, kuid näiteks Aasiamaades on vaikimine märk lugupidamisest teiste vastu. Liigset lobisemist peetakse ebaviisakaks.

VAIKIMINE KULD, RÄÄKIMINE HÕBE

– Kui Sinult palutakse teenet, võta aega järelemõtlemiseks. Iga otsus väärib järelemõtlemisaega. Kui vastad kohe, võid teha endale karuteene.
Näiteks: “Kas sa lõunapausil saaksid selle paki oma autoga ära tuua?” “Jah!” Kui mõtlema hakkad, siis poleks pidanud “jah” ütlema, sest jääd lõunapausist ilma ja üks töö on vaja kindlasti täna ära teha, nii et iga minut on arvel. 

– Ei pea rääkima. Lase oma tegudel ja tulemustel rääkida enda eest.

– Alati räägi vähem kui vaja. Kui oled midagi välja öelnud, ei saa seda enam tagasi võtta.

– Kui vaikid, siis on lihtsam teisi kuulata ja jälgida nende kehakeelt. Kas see, mida öeldakse, läheb kokku kehakeelega? Osata suhetes teisi “lugeda” on oluline oskus.

– Kui vaikid, märkad kergemini valet. Paljusõnalised inimesed võivad enda tõelise agenda paljastada, kuna tahavad vaikusega täidetud ruumi täita oma jutuga.

– Olles hea kuulaja, tunnevad inimesed Sinuga koos olles ennast hästi, sest inimesed tahavad olla kuuldud, nähtud ja mõistetud.

– Kui läbirääkimistel liiga palju rääkida, siis see jätab vastaspoolele mulje, et oled närvis ja ta tõstab panuseid, ehk saad viletsama diili. Pole vaja anda välja liiga palju infot, sest seda võidakse Sinu vastu kasutada.

– Inimene püüab vaikust jutuga täita, sest vaikus tekitab temas ebakindlust või ta kardab rumal näida. Ta ütleb välja poolikuid mõttekatkeid ja see nõrgendab tema positsiooni läbirääkimistel.

– Paljusõnalised “rääkijad” võivad alateadlikult tahta teised nii öelda “laua alla rääkida”, et oma üleolekut tõestada. Kuid enda väärtuse ja tarkuse tõestamine katkematu rääkimise kaudu ei toimi. 

– Keegi võib Sinult negatiivset vastureaktsiooni välja meelitada, ära lase ennast provotseerida. Vaiki.

 
VAIKUS LOOB TURVALISE MÕTTERUUMI

Coachid kasutavad vaikimist selleks, et luua ühine suur turvaline mõtteruum, kus kliendil on kergem ennast ja oma käitumist mõista, mõtteid sõnadesse panna, visioone näha ja otsuseid teha. Coach esitab küsimuse ja vaikib. Vaikib isegi siis, kui klient vastab küsimusele: “Ma ei tea.” Mõne minuti pärast leiab klient siiski küsimusele vastuse enda seest, sest tal oli “ruumi mõelda.” Mõnel inimesel ongi kombeks vastata igale küsimusele kõigepealt “Ma ei tea.”

KUIDAS KASUTADA VAIKIMIST LÄBIRÄÄKIMISTEL

Arvatakse, et kui juba sai tuldud kokku läbirääkimistele, siis tulebki palju rääkida. See ei ole õige. Vaikimine on vajalik ja mõjuv läbirääkimiste “tööriist.” Mida mugavamalt ennast vaikides tunned, seda tõenäolisem on läbirääkimisi juhtida. Kui vaikid, on Sul aega oma järgmisi sõnu seada. 
Kui esitad läbirääkimiste ajal partnerile küsimuse, siis vaiki. Isegi kui teine viivitab vastusega, ära korda küsimust teises sõnastuses ega täida vaikust selgituste ja põhjendustega. Kuigi sa võid empaatiliselt tajuda teise ebamugavustunnet, ära torma teda “päästma.” Ärihaid teavad: “Kes esimesena vaikuse murrab, see kaotab.” Oota teise reaktsioon ära, sest reaktsioon paljastab väga palju teise väärtuste kohta – mis on teisele oluline. Kui tead, mis on teisele oluline, on lihtsam leida ja teisele pakkuda ühisosa, kus mõlemad võidavad.

Sul on võimalik läbirääkimistel saavutada oma eesmärk, kui pigem vaikid. Näiteks: Sinu ülemus tahab anda Sulle lisatööd. Vaatad oma kalendrisse ja näed, et see on täis. Vasta vaid ühe lausega: “Mu kalender on sel nädalal täiesti täs. Ma ei saa seda tööd vastu võtta.” Ja vaiki. Nüüd tuleb ülemus ise välja lahenduse, põhjenduse või soovitusega. “Kas sa saad seda teha järgmine nädal?” “Jah, jõuan.” Vaikimine aitas Sul vältida kogu nädalaplaani ringitõstmist ja lisatööga seotud stressi.

Kui oled olukorras, kus sulle müüakse midagi, vaiki, kuid hoia pilkkontakti. Kui vaja, tee märkmeid. Sel ajal on Sul aega mõelda oma vastuse peale. Kui müüja küsib: “Kuidas on, kas teeme lepingu?” Vaiki ja jälgi kuidas müüja käitumine muutub. Kas ebakindlaks: “Kas see toode ei meeldi teile. Kas teil on vastuväiteid, küsimusi?” Vasta siis, kui oled oma otsuses kindel.

Eriti oluline on vaikida pärast kehtestamissõnumi saatmist. Vaikus võimaldab teisel inimesel sõnum läbi töötada ja vastus sõnastada. Pärast kehtestamissõnumi saamist on tavalisteks kiireteks vastureaktsioonideks õigustamine, ründamine, vabandamine ja enesesse tõmbumine. Vaikus võimaldab teiselt saadud sõnumit aktsepteerida ja välja pakkuda omapoolne lahendus.